برنامه نویسی موتور بازی
بهترین موتور بازی سازی کدام است؟ موتورهای بازی سازی 2021
این ویژگی، راه را برای تکرار آزمایش و خطا با سرعت بالایی هموار میکند، زیرا برای آزمایش تغییرات بازی، نیازی به استفاده از پلتفرم iOS یا Android نیست. همانند Godot، موتور libGDX نیز از جامعه کاربری مترقی و رو به رشدی برخوردار است و آموزشها مختلفی برای توسعه بازیها در آن موجود میباشد. همچنین لازم به ذکر است که راهنمای منبع این موتور بازیسازی، شامل دموها و نمونههایی نیز میشود. از سال 1999 موتورهای بازیسازی Cross-Platform متعددی توسط Mark Overmars طراحی و اجرا شدند که از سال ۲۰۰۷ شرکت YoYo Games وظیفه توسعه و گسترش برخی را بر عهده گرفت. یکی از همین موتورها، موتور بازیسازی GameMaker میباشد که به طور گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور ساده نیاز چندانی به دانش برنامهنویسی ندارد و توسعه دهندگان برای کار با آن میتوانند صرفا از «کلیک و اشاره» استفاده کنند.
در بسیاری از موتورهای بازی سازی، بازی ساز این امکان را دارد تا منابع مورد نیاز بازی (مانند صداها و موسیقی، تصاویر، مدلها، انیمیشنها و...) را از پایه طراحی کند. اما حتی اگر موتوری این قابلیت را نداشته باشد، میتواند به راحتی منابع موردنظر خود را از پلتفرمهای مخصوص مانند فتوشاپ و... منابع بازی باعث ایجاد احساس در بازیکن شده و در نهایت موجب افزایش علاقهی او به بازی کردن میشود. موتورهای بازی سازی کمک میکنند تا با جمعآوری این منابع، آنها را به صورت خلاقانهای در بازی خود استفاده کنید. موتورهای بازی سازی ابزارهای پیچیده و قدرتمندی هستند که فرآیند خلق بازیهای ویدیویی را سادهتر و سریعتر میکنند. این موتورها از مجموعهای از ابزارها، فریمورکها و فناوریهای پیشرفته تشکیل شدهاند که به بازیسازان امکان میدهند گرافیکهای خیرهکننده، فیزیک واقعگرایانه، هوش مصنوعی پیچیده و تعاملات محیطی جذاب ایجاد کنند.
موتور بازی MT Framework که حروف MT آن مخفف عبارات (Multi-Thread, Multi-Target و Meta Tools) است، انجینی است که کپکام پیش از تولید RE انجین از آن استفاده میکرد. Unreal Engine با سیستم «Blueprint» خود، این امکان را به توسعهدهندگان میدهد تا بدون نیاز به نوشتن کد پیچیده، امکانات بازی را پیادهسازی کنند. این سیستم بصری به کاربران اجازه میدهد تا به راحتی منطق بازی، انیمیشنها و تعاملات را ایجاد کنند و به همین دلیل، برای مبتدیان و حرفهایها گزینهای ایدهآل است. توسعهدهندگان میتوانند از منابع آموزشی مختلف، انجمنها و وبسایتهای تخصصی برای یادگیری و بهبود مهارتهای خود بهرهمند شوند. همچنین، وجود Asset Store به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که منابع و ابزارهای مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنند.
کرای انجین از عینک واقعیت مجازی Oculus Rift پشتیبانی میکند و برای ساخت بازیهای واقعیت مجازی (VR) نیز گزینهی مناسبی است. موتورهای بازی سازی، ابزارهای قدرتمندی هستند که میتوانند به توسعهدهندگان بازی کمک کنند تا بازیهای خود را سریعتر و آسانتر ایجاد کنند. با استفاده از موتورهای بازی سازی، توسعهدهندگان میتوانند بر روی جنبههای خلاقانه بازی خود، مانند داستان، گیمپلی و شخصیتپردازی، تمرکز کنند. در صورتیکه تجربه یا سوالی در زمینه موتورهای بازی سازی دارید با ما و دیگر کاربران سایت آموزش برنامه نویسی الکامکو در میان بگذارید. موتورهای بازی سازی، میتوانند برای توسعه بازیهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده شوند. این موتورها، به توسعهدهندگان بازی کمک میکنند تا بازیهایی ایجاد کنند که تجربهای جذاب و تعاملی را برای بازیکنان ارائه میدهند.
در ادامه، موتورهای بازیسازی محبوب و معروف پایتون را معرفی خواهیم کرد. موتور بازی سازی کرایانجین که توسط شرکت آلمانی کرایتک توسعه داده شده یکی از آن انجینهایی است که به واسطه گرافیک فوقالعاده بارها موجب باز ماندن دهان گیمرها شده است. طی این مرحله سازندگان باید ساختارهایی از داده برای ذخیرهسازی و دسترسی به اشیا موجود در بازی را طراحی کنند. انجینهای امروزی عموما اشیا را در دستههای «موجودیتها» و «اجزا» مرتبسازی میکنند. به عنوان مثال شخصیت سونیک یک موجودیت است و مواردی مانند جایگاه، سرعت، سلامتی، انیمشین و غیرهی او جزو اجزایش هستند. همین موارد برای یک درخت، اسلحه، دیوار یا میز درون بازی هم مصداق دارد.
اولین و مهمترین عاملی که باید در هنگام انتخاب موتور بازی سازی در نظر بگیرید، نوع بازیای است که میخواهید ایجاد کنید. برخی از موتورهای بازی سازی برای ساخت انواع خاصی از بازیها، مانند بازیهای ۲ بعدی یا بازیهای واقعیت مجازی، بهتر هستند. این موتور بازی سازی در اولین نسخه بازی فارکرای مورد استفاده قرار گرفت که در زمان خود بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد اما دوران اوج آن با معرفی عنوان معروف این شرکت یعنی کرایسیس آغاز شد. نسخه اولیه کرایسیس در سال 2007 دنیای بازیهای کامپیوتری را به لحاظ گرافیکی زیر و رو کرد. این بازی (و نسخههای بعدی) اصولا برای به چالش کشیدن سختافزارهای کامپیوتری ساخته شده بود و هر شماره آن یک بنچمارک بود. Unreal Engine، یکی از پیشرفتهترین موتورهای بازیسازی در صنعت بازیهای ویدیویی است که توسط شرکت Epic Games توسعه یافته است.
یکی از مهمترین قسمتهای هر موتور بازی سازی کدنویسی یا اسکریپت نویسی (Scripting) در آن است. بازی ساز، منطق بخشهای مختلف بازی را در فایلهایی تحت عنوان اسکریپت مینویسد. بسیاری از اشیای معمول در بازیها مانند دوربین، سیستم اجرای انیمیشن و... از قبل در موتورهای بازی سازی کدنویسی شدهاند و نیازی نیست تا بازی ساز دوباره چرخ را اختراع کند. در انتخاب یک موتور بازی برای پروژه، عوامل متعددی وجود دارند که باید مدنظر قرار گیرند.
موتور بازی سازی، نرمافزاری است که برای توسعه و ساخت بازیهای ویدیویی استفاده میشود. این موتورها ابزارهایی را فراهم میکنند که به برنامهنویسان اجازه میدهند بر اساس قوانین و قواعدی که توسط موتور تعیین شدهاند، بازیهای خود را ایجاد کنند. هر یک از موتورهای بازی سازی از زبان برنامهنویسی خاصی پشتیبانی میکنند. زبانهای برنامه نویسی مختلفی وجود دارند که یادگیری و کدنویسی با آنها میتواند سخت یا آسان باشد. علاوه بر این، کدنویسی بصری یک ویژگی در موتورهای بازی سازی است که به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا جنبههای بازی را به جای عملیات خستهکنندهی کدنویسی، به صورت بصری دستکاری کنند. در گذشته بازی سازان زیادی از کانستراکت استفاده میکردند، چراکه کانستراکت نیز همانند گیم میکر از آن دسته موتورهای بازی سازی است که در آن نیازی به کدنویسی ندارید.
موتور بازی سازی آنریل انجین (Unreal Engine) یکی از قدرتمندترین موتورهای بازی سازی در جهان است که توسط شرکت Epic Games توسعه یافته است. این موتور بیشتر به خاطر کیفیت بالای گرافیکی و جلوههای بصری فوقالعادهاش شناخته میشود و برای ساخت بازیهای سهبعدی بسیار مناسب است. آنریل انجین انتخاب محبوبی برای توسعهدهندگان حرفهای و شرکتهای بزرگ است و حتی برای ساخت فیلمها و انیمیشنها نیز از آن استفاده میشود. آنریل از زبان برنامهنویسی ++C پشتیبانی میکند و همین امر آن را برای توسعهدهندگان با تجربه مناسبتر میکند. با این حال، برای مبتدیان هم ابزارهایی مثل "Blueprint" وجود دارد که بدون نیاز به کدنویسی پیچیده میتوانند از آن استفاده کنند. Unreal Engine با امکانات گرافیکی پیشرفته و سیستمهای فیزیکی قدرتمند، گزینهای عالی برای ساخت بازیهای 3D با گرافیک بالا است، به خصوص برای بازیهای AAA.
موتورهای بازیسازی (Game Engine) پایتون با فراهم کردن کتابخانهها و ابزارهای کاربردی، برنامهنویسی و طراحی بازی را برای برنامهنویسان بیشازپیش آسان کرده است. فقط کافی است در دوره آموزش برنامهنویسی پایتون ثبتنام کنید و آن را یاد بگیرید. آن وقت است که با کمی خلاقیت میتوانید جذابترین بازیهای دنیا را بسازید. موتورهای بازیسازی پایتون درواقع همان کتابخانههای پایتون هستند که به عنوان ابزارهایی برای توسعه بازیهای ویدئویی استفاده میشوند. این موتورها امکانات، ابزارها، توابع و کلاسهایی را فراهم میکنند که به برنامهنویس کمک میکنند تا گرافیک، صدا، فیزیک و بخشهای دیگر بازی را بهراحتی توسعه دهد.
یکی از مهمترین بخشهای بازیسازی ایجاد ساختارها، برخوردهای فیزیکی بین اجزای بازی و همچنین مفاهیم اولیه فیزیکی مانند جاذبه و رفتار منطقی اجزای بازی است. بسته به اینکه بازی شما یک بازی پلتفرمر ساده است یا یک شوتر آنلاین، ممکن است به امکاناتی مانند دوربین اول شخص و یا شبکهسازی بازی نیاز داشته باشید. همهی موتورهای بازی سازی این امکانات را پشتیبانی نمیکنند، پس حتما نوع بازی خود را مشخص کنید و بعد به دنبال موتور بازی سازی باشید. پس حتما حداقل سیستم مورد نیاز برای نسخهی کرای انجین مورد نظر خود را بررسی کنید. اگر کامپیوترتان به اندازهی آن قوی نبود، به سراغ سایر موتورهای بازی سازی بروید. در غیر این صورت، کرای انجین برای ساخت بازی روی کامپیوترهای شخصی و کنسولهای بازی که توان گرافیکی بالایی دارند از بهترین گزینههاست.
جامعه استفادهکننده این موتور نیز قابل قبول است و در فرومهایی با تاپیکهای مختلف فعالیت میکنند. یکی از مهمترین قسمتهای هر موتور بازی سازی اسکریپتنویسی (Scripting) در آن است. توسعهدهنده، منطق قسمتهای مختلف بازی را در فایلهایی تحت عنوان اسکریپت مینویسد. یک امکان که توسط بعضی از موتورهای بازیسازی فراهم شده با استفاده از اسکریپتهای پیشساخته (Pre-build Script) از اختیار ما قرار میگیرد. توسعهدهنده به راحتی و بدون درگیر شدن با کدنویسی اضافه میتواند دوربین، رفتار بین عناصر، سیستم انیمیشن بازی و موارد دیگر را با استفاده از آن کنترل کند. سیستم فیزیک در یک موتور بازی سازی، قابلیت شبیهسازی مفاهیم فیزیکی را با به کارگیری کامپوننتهای (Component) فیزیکی فراهم میکند.
پس در صورتی که به پشتپردهی بازی سازی علاقه دارید یا میخواهید کار توسعهی بازی ویدیویی را استارت بزنید، این مقاله میتواند نقطهی شروع خوبی برای شما باشد. موتورهای بازی ابزارهای گرافیکی، ویرایشگرهای صدا، موتورهای فیزیک، سیستم مدیریت منابع و ابزارهای تست و دیباگ فراهم را میکنند. این ابزارها توسعهدهندگان را از جزئیات فنی آزاد کرده و به آنها اجازه میدهند تا بر روی ایجاد تجربیات جذاب و تعاملی تمرکز کنند. این امکان به توسعهدهندگان کمک میکند تا بازیهای خود را به یک جمع بزرگی از کاربران ارائه دهند و بازار وسیعی را دربرگیرند. گودوت به عنوان یک ابزار موثر در دنیای توسعه بازی شناخته شده است و ادامه توسعه و بهروزرسانیهای آینده این موتور باعث تسلط بیشتر بر زمینههای مختلف بازیسازی خواهد شد. پشتیبانی فنی قوی از سوی Epic Games نیز یکی از نقاط قوت این موتور است که به توسعهدهندگان اطمینان میدهد که همواره در حین توسعه بازیهای خود از پشتیبانی لازم برخوردار خواهند بود.
شما معمولاً کدها، مدلهای سهبعدی و دیگر قسمتها را در برنامههای دیگری میسازید و از برنامه Unity برای کنار هم قرار دادن این بخشها استفاده میکنید. هر نمایه، یک پنل اطلاعاتی است که برای دستکاری موتور بازی استفاده میشود. هر مستطیل قرمز یک نمایه را نشان میدهد که دارای هدف خاص خود، رابط کاربری و راههای برقراری ارتباط خاصی است. اگر سوالی درمورد بازی ساز شدن دارید یا برای شروع بازی سازی به کمک نیاز دارید نترسید، ما همراه شما خواهیم بود. برای آشنایی با چگونگی پیمودن ادامهی راه میتوانید به مقالهی نقشهی راه بازی سازی مراجعه کنید. همچنین اگر قصد تحصیل در رشته بازی سازی را دارید، میتوانید مقالهی رشتهی بازی سازی را مطالعه کنید.
به لطف این موتورهای دوستداشتنی، بازی سازی از یک صنعت انحصاری تبدیل به یک هنر در دسترس شده است. همین الان ممکن است یک نفر در گوشهای از دنیا با استفاده از همین ابزارها، شاهکاری خلق کند که هیچکس انتظارش را ندارد. نقش آنها در تسهیل توسعه، کاهش هزینهها، ترویج همکاری جامعه و پشتیبانی از تکنولوژیهای نوظهور، آنها را به جزء لازم در دنیای متغیر بازیسازی تبدیل کرده است. موتورهای بازی سازی همچنین به توسعهدهندگان این امکان را میدهند تا در دنیای واقعیت مجازی و افزوده نیز نقش بیشتری ایفا کنند. موتور یونیتی از یونیتی ادیتور (Unity Editor) به عنوان محیط توسعه استفاده میکند.
از زمان معرفی اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۸، Unreal Engine به یک نام مطرح در جهان طراحی بازی تبدیل شده و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ساخت بازیهای واقعگرا و جذاب شناخته میشود. موتور بازی سازی CryEngine توسط یک شرکت آلمانی ساخته شده و سادگی در استفاده از آن و همچنین ساخت بازی های محبوب بالا این موتور بازی سازی را مورد توجه قرار داده است. همچنین می توان گفته که موتور بازی سازی CryEngine یک بازی ساز بدون نیاز به برنامه نویسی است. با این حال سازندگان این نرم افزار امکانات جالبی را برای پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی مختلف به آن اضافه کرده اند. Godot با ارائه مجموعه عظیمی از ابزارهای کاربردی، به توسعه دهنده اجازه میدهد تا بر روی ساختن بازی خود تمرکز داشته باشد و مجبور نباشد که کارها را از ابتدا شروع کند. علاوه بر این، موتور بازیسازی Godot تحت لایسنس MIT به عنوان یک موتور رایگان و Open Source میباشد و بنابر اطلاعاتی که در وبسایت رسمی آنها موجود است، برای استفاده از ویژگیهای مختلف این موتور نیاز به پرداخت هزینه خاصی نیست.
در دهه ۱۹۹۰ و با پیشرفت گرافیکهای سه بعدی در این دهه، موتورهای بازی به جلوه گرافیکهای سه بعدی و واقعگرایی پیوستند. موتورهایی چون «Quake Engine» که برای اولین بار بازیهای چند نفره آنلاین را ممکن ساختند، و تغییرات بزرگی در صنعت بازیسازی ایجاد کرد. موتور صدا، ابزاری است که برای ایجاد و مدیریت صداها در بازی استفاده میشود. توسعهدهندگان این امکان را دارند تا صداهای بازی را از پایه طراحی کنند. این صداها شامل موسیقی، صداهای محیطی، افکتهای صوتی، موسیقی پسزمینه و صوت کاراکترها میشود. موتورهای صدا میتوانند از فرمتهای مختلف مانند WAV ،MP3 یا OGG برای ذخیره و فشردهسازی فایلهای صوتی استفاده کنند.
دو موتور برتر در این زمینه، یعنی Unity و Unreal Engine، هرکدام با ویژگیها و امکانات منحصر به فرد خود، توسعهدهندگان را در ایجاد و توسعهی بازیهای ویدئویی بینظیر همراهی میکنند. در ادامه، به بررسی جزئیات تفاوتها و ویژگیهای این دو موتور خواهیم پرداخت. این موتور، تحت نظر خوان لینیتسکی (Juan Linietsky)، یک توسعهدهنده با تجربه، طراحی و پیادهسازی شده و برای سهولت در ایجاد بازیهای دوبعدی و سهبعدی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از ویژگیهای مهم موتور گودوت، استفاده از زبان جیدیاسکریپت (GDScript) است. از جمله این ابزارها میتوان به ویرایشگر Sandbox اشاره کرد که به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا به راحتی محتوای بازی را ساخته و ویرایش کنند.
جامعهی فعال و پویای توسعهدهندگان یونیتی، یکی از نقاط قوت این ابزار است. این جامعه با اشتراکگذاری اطلاعات، تجربیات و منابع آموزشی، به توسعهدهندگان کمک میکند تا بهترین استفاده را از این موتور ببرند. برخی از موتورها به توسعهدهندگان اجازه میدهند تا با استفاده از زبانهای اسکریپتی مانند لوا (Lua) یا پایتون (Python)، قسمتهایی از بازی را به صورت اسکریپت نوشته و اجرا کنند. به طور کلی، همه این اجزا با هم تعامل میکنند تا یک تجربه گیمینگ کامل و جذاب را ایجاد کنند. این کتابخانه شامل ابزارها و توابعی است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد داستانها، محیطها و حرکات مختلف را برای بازیهای ماجراجویی خلق و اجرا کنند.
این امکانات شامل مواردی مانند کلیدها، منوهای کشویی، اسلاید سازها و… هستند. همینطور میتوان صداهای موردنظر خود را از پلتفرمهای مخصوص صدا و موسیقی انتخاب و تهیه کرد و در بازی استفاده کرد. موتورهای بازی سازی کمک میکنند تا با جمعآوری این صداها از منابع مختلف، آنها را به صورت خلاقانهای در متن بازی خود استفاده کنیم. توسعهدهنده با به کارگیری هوشمندانه صداها میتواند احساسهای گوناگون در بازیکن را برانگیزد. یونیتی یک موتور بازی سازی پیشرفته با امکانات زیاد است که بسته به نوع بازی میتوانید از آن امکانات استفاده کنید. به عبارتی، امکانات زیاد یونیتی باعث پیچیدگی آن نمیشود و یادگیری آن برای بازی سازها آسان است.
برای آشنایی بیشتر با این موتور به مقاله ی موتور بازی سازی Godot بروید. که در این مقاله تعدادی از موتورهای بازی سازی را میخواهیم به شما معرفی کنیم تا هنگام انتخاب این موتورها با دید بهتر بتوانید آن را برای کارتان انتخاب کنید. همچنین بازیهای توسعه یافته با کانستراکت میتوانند در قالب انواع پلتفرمها از قبیل اندروید، iOS، ویندوز فون و مرورگرهای وب منتشر شوند. حالا که با اجزای مختلف موتور بازی سازی آشنا شدید، بیایید نگاهی هم به ساز و کار این موتورها داشته باشیم. این تکنولوژیها باعث میشوند تا دنیای بازی با نوردهی طبیعی و بازتابهای واقعیتر نمایان شود، که تاثیر مستقیمی بر تجربه بازیکنان دارد. سیستم فیزیک پیشرفتهای که در CryEngine وجود دارد، به بازیها امکان شبیهسازی حرکت، ترازو، و تداخل اشیاء را میدهد.
شاید Urho زیاد برای تازهکاران مناسب نباشد زیرا برای کار با آن و بهبود و گسترش زیرسیستمهایی نظیر فیزیک، شبکهسازی و انیمیشن، به دانش زبان C++ نیاز است. وجود یک کامیونیتی که به رفع باگها و ایرادات و توسعه ویژگیهای جدید میپردازد از دیگر مزایای این موتور است. همچنین این جامعه به دیگر فرومها و گروهها نظیر فرومهای Reddit، گروههای فیسبوک، جامعه استیم و… متصل است. شما میتوانید حالتهای دیگر مانند Wireframe یا Shaded Wireframe را نیز امتحان کنید.برای این کار، در زیر زبانه Scane بر روی منوی کشویی Shaded کلیک کرده و گزینه Wireframe را انتخاب کنید. در این مرحله، شما مدلها و بافت ها (texture) را برای space marine وارد کردهاید.
بدون موتور بازی سازی، باید برای هر جزء، از گرافیک گرفته تا هوش مصنوعی، یک نرمافزار جداگانه بنویسید، که واقعاً کار طاقتفرسایی است. در نتیجه، موتورهای بازی سازی به عنوان ابزارهای حیاتی در صنعت بازی سازی از اهمیت بسیاری برخوردارند. این ابزارها نه تنها به توسعهدهندگان این امکان را میدهند تا بازیهای فوقالعاده زیبا و پیچیده ایجاد کنند، بلکه باعث افزایش سرعت و کارایی در فرآیند توسعه نیز میشوند. با پیشرفت تکنولوژی، موتورهای بازی سازی بهروز شدهاند تا از روندیهای نوظهور مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) پشتیبانی کنند. توسعهدهندگان میتوانند از این قابلیتها بهرهمند شده و تجربیات بازی مفهومی و نوآورانه ایجاد کنند. در نتیجه، موتورهای بازی سازی نقش بسیار حیاتی در تسریع فرآیند توسعه و ایجاد تجربیات گرافیکی و تعاملی بینظیر در دنیای بازیسازی دارند.
برنامه نویسی تراش cnc فانوک